Et shia-muslimsk perspektiv
Efter profeten Muhammads død i år 632 e.Kr. opstod der en vigtig diskussion om, hvem der skulle efterfølge ham som leder af det muslimske samfund. Fra et shia-muslimsk perspektiv er dette spørgsmål centralt for islams historie, da shia-muslimer mener, at lederskabet efter Muhammad burde have været overdraget til hans fætter og svigersøn, Ali ibn Abi Talib.
Fra et sunnimuslimsk perspektiv, havde Muhammad ikke udpeget en efterfølger, og derfor var det vigtigt at finde en person, der kunne fortsætte med at lede det muslimske samfund, som nu omfattede store dele af Arabien. De første fire kaliffer, som ledte det muslimske samfund efter Muhammad, kaldes af sunnimuslimerne for de “retledte kaliffer” (al-khulafāʾ al-rāshidūn), fordi de af dem bliver betragtet som retfærdige og fulgte Muhammads eksempel.
1. Abu Bakr (632-634 e.Kr.)
Den første kalif, Abu Bakr, blev valgt af en del stammeledere blandt Muhammads følgere under det, der kaldes Saqifa-hændelsen. Shia-muslimer mener dog, at Ali ibn Abi Talib var den retmæssige leder, da de hævder, at Muhammad og på ordre fra Allah havde udpeget Ali som sin efterfølger på flere tidspunkter i løbet af sit liv, blandt andet ved Ghadir Khumm, hvor han sagde, at “den, der har mig som sin leder, har Ali som sin leder.” Desuden mener de, at Ali under Muhammads liv flere gange havde bevist sit være og vist sig at være den mest egnede til posten som leder.
Under Abu Bakrs regeringstid var Ali en loyal muslim, men han accepterede ikke helt Abu Bakrs valg som kalif. Ali mente, at lederskabet skulle have været hans retmæssigt, men for at bevare freden i det muslimske samfund, valgte han ikke at udfordre Abu Bakr åbent.
2. Omar ibn al-Khattab (634-644 e.Kr.)
Efter Abu Bakrs død blev Omar ibn al-Khattab valgt som den næste kalif. Ligesom med Abu Bakr accepterede Ali ikke Omars lederskab som legitimt, men han valgte stadig ikke at modsætte sig det aktivt for at undgå splittelse i det muslimske samfund. Omar var en ambitiøs leder og erobrede store dele af Mesopotamien, Syrien, Palæstina, Egypten og Persien. Denne ekspansion gjorde islam til en global religion, og mange forskellige folkeslag blev en del af det muslimske rige.
En vigtig hændelse i shia-muslimernes historie under Omars tid som kalif var, at Ali fortsat blev betragtet som den åndelige leder af mange muslimer, især blandt dem, der mente, at lederskabet burde være blandt Muhammads blodlinje kaldt Ahlulbait, en central tro i shia-islam.
3. Othman ibn Affan (644-656 e.Kr.)
Da Omar blev myrdet af en persisk slave, blev Othman ibn Affan valgt som den tredje kalif. Under Othmans tid fortsatte det muslimske rige med at ekspandere, og islam nåede så langt som til Nordafrika og Centralasien.
Othmans regeringstid var dog også præget af voksende utilfredshed og politisk uro. Nogle muslimer mente, at han favoriserede sin egen klan Umayyaderne, og dette førte til oprør. I 656 e.Kr. blev Othman myrdet af oprørere i sit eget hjem, hvilket skabte en alvorlig krise i det muslimske samfund.
Dette gjorde, at under Othmans regeringstid voksede støtten til Ali blandt dem, der mente, at han var den retmæssige arving til Muhammads lederskab. Da Othman blev myrdet, så mange muslimer derfor dette som et tegn på, at tiden var kommet for Ali til at blive kalif.
4. Ali ibn Abi Talib (656-661 e.Kr.)
Endelig blev Ali ibn Abi Talib valgt som den fjerde kalif efter Othmans død. For shia-muslimer markerer Alis kalifat begyndelsen på det sande islamiske lederskab efter profeten Muhammad. Ali var kendt for sin visdom, retfærdighed og nære forhold til profeten Muhammad. Shia-muslimer ser hans tid som kalif som en vigtig periode, selvom den var præget af mange konflikter.
Ali mødte modstand fra flere grupper inden for det muslimske samfund, herunder Muawiya, den umayyadiske guvernør af Syrien, som nægtede at anerkende Alis kalifat. Dette førte til slaget ved Siffin, som Alis hær var ved at vinde, men endte med stor kontroverser antændt af en snu plan iværksat af Muawiya, hvilket resulterede i, at slaget blev afbrudt af, at en del af Alis hær (der endte med at blive kaldt Khawarij) erklærede både Ali og Muawiya for vantro og forlod krigen. Før dette havde en af profeten Muhammads enker Aisha valgt at samle en hær og drage i krig mod Ali og den muslimske statshær i det, der fik navnet Jamal-slaget (Kamel-slaget). Det tredje slag i Alis regeringstid var Al-Nahrawan mod Khawarij, hvilket endte med en klar sejr til Alis hær. Alis regeringstid var kort, og i 661 e.Kr. blev han myrdet af en af de overlevende fra Khawarij. Hans død blev en dyb sorg for shia-muslimer, som mener, at Ali var den sande leder, udpeget af Gud og profeten Muhammad.
Shia-muslimsk syn på lederskab
For shia-muslimer er Ali den første imam, en hellig og retfærdig leder, som burde have været den første kalif efter Muhammads død. Efter Alis død blev hans sønner, Hassan og Hussain, anset som de næste retmæssige imamer. Shia-muslimer tror på, at imamerne er ufejlbarlige ledere, udvalgt af Gud til at vejlede det muslimske samfund.
Konflikterne omkring lederskabet efter Muhammads død førte til splittelsen mellem sunnimuslimer og shiamuslimer, som stadig eksisterer i dag. For shia-muslimer er Alis tid som kalif et vigtigt kapitel i islams historie, og hans efterkommere, imamerne, spiller en central rolle i deres tro.
_________________________________________________________________________________________
Spørgsmål til teksten:
Hvorfor mener shia-muslimer, at Ali ibn Abi Talib skulle have været den første kalif efter profeten Muhammads død?
Hvad er forskellen mellem sunnimuslimernes og shia-muslimernes syn på de første fire kaliffer?
Hvad skete der under Saqifa-hændelsen, og hvorfor er den vigtig i islams historie?
Hvordan blev Ali ibn Abi Talib den fjerde kalif, og hvilke konflikter stod han overfor under sin regeringstid?
Hvordan adskiller shia-muslimernes opfattelse af lederskab sig fra sunnimuslimernes, og hvilken rolle spiller imamerne i shia-islam?
_________________________________________________________________________________________
Eksterne referencer:
Youtube-playliste – historien fra et sunni-muslimsk perspektiv: https://youtube.com/playlist?list=PLFtKBknIs0vbIn19znKwKyOpoSyeOygcv&si=7901JETE_JbZIoWm