Udtrykket “målet helliger midlet” betyder, at man kan bruge enhver metode, selv en forkert eller uetisk en, for at opnå et godt mål. Dette koncept har sine rødder i vestlig filosofi, især hos den italienske politiske tænker Niccolò Machiavelli (1469-1527). I hans berømte bog Fyrsten argumenterede han for, at en leder bør gøre, hvad der er nødvendigt for at bevare magten, uanset om handlingerne er moralsk forkerte. For Machiavelli var det vigtigste resultatet – hvis målet er at opretholde magt og orden, kan midler som bedrag, vold og manipulation være berettigede.
Konsekvensetik og islams perspektiv
Konceptet om “målet helliger midlet” er også en del af det, der kaldes konsekvensetik, en filosofi hvor en handlings moralske værdi vurderes ud fra dens konsekvenser. Ifølge denne tankegang kan en handling retfærdiggøres, hvis den fører til et positivt resultat, selv hvis midlerne er forkerte.
Islam er imidlertid uenig i denne tilgang. I islam vurderes både intentionen bag og metoden brugt til at opnå et mål. Retfærdighed og sandhed er centrale værdier, og en handling skal ikke kun føre til noget godt, men også udføres på en etisk og lovlig måde.
Hvorfor er konceptet forkert i islam?
Islam lærer, at både målet og midlet skal være gode og retfærdige. Hvis en person for eksempel ønsker at hjælpe de fattige (et godt mål), men gør det ved at stjæle penge fra andre (et forkert middel), er det ikke tilladt i islam.
Profeten Muhammad (fred være med ham) sagde:
“Allah er god, og Han accepterer kun det, der er godt.”
Dette betyder, at man ikke kan opnå noget godt gennem dårlige handlinger.
Imam Ali (as) sagde også:
“Retfærdighed er grundlaget for styre, og uretfærdighed vil føre til ødelæggelse.”
Dette betyder, at hvis man bruger uretfærdige metoder, vil man ikke opnå varig succes.
Et eksempel fra historien
Imam Hussein viser denne lære med sit og sin families liv som indsats. Imam Hussein var både velhavende og havde en høj status blandt muslimerne. Under slaget ved Karbala kunne han have reddet sig selv ved at acceptere undertrykkernes krav, men han nægtede, fordi det ville være moralsk forkert. Han valgte at dø for retfærdighedens skyld frem for at opnå sikkerhed ved at gå på kompromis med sandheden.
Hvordan bør man handle i hverdagen?
For unge betyder dette, at man altid skal vælge de rigtige veje i livet, selv hvis det nogle gange virker lettere at snyde eller tage genveje. Hvis man for eksempel ønsker gode karakterer i skolen (et godt mål), må man ikke snyde til prøverne (et forkert middel). Islam lærer, at det er bedre at arbejde hårdt og være ærlig.
Allah siger i Koranen:
“Allah befaler jer at være retfærdige og gode.” (16:90)
Dette viser, at man skal være ærlig og retfærdig i alle aspekter af livet.